Friday, April 19, 2013

Lagi surat kepada Nik Aziz


Lagi surat kepada Nik Aziz

SEMALAM saya menziarah kubur arwah ibu dan bapa saya yang meninggal dunia beberapa tahun lalu.
Saya berdoa kepada Allah SWT agar memberkati dan menerima segala amal ibadah mereka selama hayat sebagai orang Islam.
Saya juga memohon kepada Allah SWT supaya doa saya itu diterima-Nya.
Itulah sahaja yang dapat dilakukan oleh seseorang anak kepada arwah ibu bapanya yang telah meninggal untuk kesejahteraan mereka di alam kubur.
Kedua-dua arwah ibu bapa saya ini sewaktu hayatnya adalah orang yang kuat beribadat dan taat kepada ajaran agama Islam.
Semasa saya berdoa di kubur arwah itu, saya teringat kepada kata-kata kekanda Nik Abd Aziz, yang menyatakan bahawa solat orang UMNO tidak mendapat pahala dan orang UMNO membuat masjid bukan kerana Islam sebaliknya mahu menjadi kontraktor (Utusan Malaysia, 8 April 2013).
Sejak muda arwah ibu bapa saya adalah penyokong UMNO di bawah kepimpinan Dato Onn Jaafar dan kemudian Tunku Abdul Rahman.
Arwah ibu bapa saya adalah orang yang bertaqwa, mematuhi segala perintah dan menjauhi segala larangan Allah SWT.
Arwah bapa saya adalah seorang guru al-Quran di kampungnya dan arwah ibu sentiasa menjadi isteri yang baik dan taat setia kepada suaminya. Mereka juga mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang dan mengajar ilmu dunia dan akhirat dengan baik.
Orang kampung sering kali meminta pertolongan daripada mereka. Seingat saya, arwah bapa dan ibu adalah orang Islam yang mengamalkan ajaran Islam sebaik-baiknya dan semampu yang terdaya oleh mereka.
Di situlah arwah bapa saya mengimamkan sembahyang lima waktu untuk beberapa tahun lamanya sebelum arwah meninggal dunia. Surau itu telah dibina oleh arwah bapa saya bersama orang kampung itu.
Apakah perkataan yang disiarkan dalam akhbar yang tersebut di atas itu sebenarnya telah keluar daripada mulut kekanda Nik Abd Aziz sendiri?
Apabila arwah bapa saya mendirikan surau di kampungnya itu, tiada sesiapa pun menjadi kontraktor pembinaannya.
Sebaliknya orang kampunglah yang bergotong-royong mendirikan surau itu dengan tenaga dan titik peluh mereka sendiri dengan bantuan sedikit kewangan daripada kerajaan.
Saya yakin segala amal ibadah yang telah dilakukan oleh arwah ibu bapa saya itu sepanjang hayatnya adalah hak mutlak Allah SWT yang Maha Besar untuk menentukan sama ada diberikan pahala atau tidak.
Sesiapapun tidak mempunyai sebarang pengetahuan dan kuasa untuk mengetahui atau menentukan ibadah siapa yang diredai Allah SWT, termasuklah kekandaku Nik Abd Aziz.
Walau setinggi mana pun seseorang manusia itu berasakan dia pandai, ada lagi manusia yang lebih pandai daripadanya. Dalam mengeluarkan kata-kata sebegitu, kekandaku Nik Abd Aziz telah melukakan hati banyak orang.
Ada juga orang Islam yang telah menjadi keliru mengenai status saudara seIslam mereka dalam UMNO kerana telah percaya kepada kata-kata kekanda yang telah tersiar dalam akhbar tersebut.
Ini telah sedikit banyak memecah-belahkan umat Islam kekandaku.
Kalau apa yang saya tulis ini adalah benar setelah kekanda memikirkan semasak-masaknya, maka menjadi wajib bagi kekanda sebagai seorang tuan guru yang dihormati orang ramai untuk membetulkanya.
Saya tidak memusuhi parti Pas kekandaku, tetapi saya sangat tidak berkenan dengan orang yang memecah-belahkan Islam dan yang menghalang agama Islam daripada terus dinobatkan sebagai agama rasmi Tanah Melayu ini, seperti yang telah cuba dilakukan oleh beberapa ahli DAP.
Semoga kekanda sentiasa diberi fikiran yang waras dan bijaksana oleh tuhan kita Allah SWT.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20130416/fo_01/Lagi-surat-kepada-Nik-Aziz#ixzz2TdgqcuYP
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment